Renkaan asennus

Nykyiset renkaat vaativat asennusvaiheessa entistä enemmän tietoa ja oikeanlaiset laitteet. Näin ollen asennus on syytä teettää aina asiantuntijaliikkeessä. Vain ammattilainen tietää rengasvalmistajan ohjeet erityyppisten renkaiden asentamiseen. Renkaan asentamisen yhteydessä vanne tarkastetaan ja venttiili vaihdetaan uuteen. Vanteilla on suuri merkitys renkaan ominaisuuksiin; pyöreyteen, tiiviyteen ja ajo-ominaisuuksiin.

Jos teet pyörien vaihdon itse, tutustu ensin auton ohjekirjan ohjeisiin. Puhdista huolellisesti vastinpinnat, kiristä pultit/mutterit tasaisesti "ristiin kiristys" -periaatteella. Lopullinen kiristys on syytä tehdä momenttiavaimella vanteiden sallimalla momentilla. Muista myös jälkikiristys noin parin sadan ajokilometrin jälkeen. HUOM. Alumiinivanteilla on usein omat pultit/mutterit. Pidä tavallisten levypyörien pultit/mutterit kuitenkin aina mukana vararengasta varten. Huomioithan, että auton oma tunkki on tehty vain tilapäistä käyttöä varten, joten sen kesto on suunniteltu vain muutamaan renkaanvaihtoon.

Tarkasta renkaidesi kunto vaihdon yhteydessä. Vaihdettavat renkaat olisi hyvä tasapainottaa ennen alle laittoa. Samalla tulisi tarkastaa renkaiden ilmanpaineet. Irrotettavat pyörät tulee pestä, jolloin estetään vanteiden ruostuminen. Merkitse pyöriin niiden sijaintipaikka. Älä vaihda pyörimissuuntaa.

Jos asennat autoosi vain kaksi uusilla renkailla varustettua pyörää, asenna uudet taka-akselille huolimatta auton vetotavasta. Uusille nastoitetuille talvirenkaille suositellaan noin 500-1000 km:n sisäänajoa, jotta nastat asettuvat kunnolla renkaisiin.

Kaikkien huolettomin tapa on tuoda renkaat alle vaihtoon meille, jolloin tarkastamme samalla renkaiden kunnon sekä teemme muut tarvittavat huoltotoimet.